onsdag, september 10, 2008

Leva vidare... en berättare som berör!

Idag har jag varit på en föreläsning. Min första föreläsning sedan skoltiden!
Caracola inledde föreläsningen med vårat Ted-Medley... Sol, vind och vatten, Jag ska fånga en ängel osv.
Lasse inleder sin föreläsning med de tre orden SOL, VIND & VATTEN och mina ögon tårfylls. Det vi kommer att få ta del av är en gripande historia, om Lasse, hur han överlevde!

Detta läses upp innan Lasse intar scenen:
"Ett eldhav stort som Globen omger oss.
Det är 1000 grader varmt.
En människa börjar kremeras vid 700 grader.
Håret och skägget knastrar när det brinner av och det bubblar i hörselgången när öronen smälter. Fingrarna förkolnar utan att det känns.
-Jag dör nu, tänker jag och andas in hårt för att det ska gå fortare.
Mina värderingar brann upp tillsammans med mitt ansikte den där natten.
När jag vaknade var det till en ny värld.
En värld av skönhet."

Den två timmar långa föreläsningen var den bästa jag någonsin lyssnat till, den handlade dels om förhandlingar i livet och hur man löser problem. Hur Lasse orkade kämpa sig tillbaka till livet han levde innan olyckan. Lasse var stark och jag känner hur jag har fått mycket energi bara av att lyssna till hans berättelse om livet både före och efter olyckan!
Efteråt kommer Lasse fram till oss, som han även gjorde när vi träffades under samma föreläsning här i sthlm förra veckan. Denna gång påpekar han ännu tydligare hur bra vi är och att han gillar våra färger (inte våra klänningar för dom hade vi ju inte på oss), våra själsliga färger, vi berör honom på ett sätt som ingen annan gjort. Och just det vi framförde av ted gärdestad: Sol, vind och vatten var det som fick honom att överleva olyckan berättar han. Gissa om vi var glada och stolta, det betyder så oerhört mycket för oss att vi berör en person på det sättet, vi tog ödmjukt emot hans ord. Det får oss att vilja kämpa vidare i all oändlighet och det är det som gör att man älskar detta jobbet, när man berör!

"Leva vidare"
Lasse Gustavsson Medförfattare: Lars-Åke Krantz

"Tack för din färg
Emma
Lasse Gustavsson" Så står det i min bok. En bok som jag rekomenderar starkt att läsa, om inte se föreläsningen.

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Jag har också lyssnat till Lars och fick samma upplevelse som du -- blev berörd djupt!

Alla såna storys från överlevare gör att man slutar ta saker för givet, allra helst livet...

*kram*