lördag, januari 03, 2009

Min årskrönika del 1

Jag har varit med om så otroligt mycket under 2008 så min Årskrönika måste jag tyvärr dela upp. Jag har aldrig förrut skrivit en årskrönika och vet heller därför inte vad som är rätt eller fel att ta upp, jag har iallafall tagit med en massa roliga bilder och skrivit om det som finns nedkladdat i min kalender under året, och de uppleveler, resor och saker som jag har gjort under året, håll till godo:
Januari: Under december 2007 presenterades alla 2008 års bidrag till Melodifestivalen, detta gjorde att det nu stod mycket på schemat under januari månad, repetitioner, hitta de rätta scenkläderna, skor, intervjuer i media, fixa hår mm.

Den 10/1 förlovade vi oss, jag och min sambo. Vi var uppe på en romantisk semester i Idre, åkte skidor (som jag förövrigt inte kan) vi höll det hemligt för alla här hemma och berättade det inte förrän veckan därpå när vi hade bådas familjer hemma på middag.

Den 19/1 var jag för första gången programledare live via webben för West end star, där jag bla gjorde intervjuer med de tävlande och juryn.

Och av någon konstig anledning hann jag även med att jobba i 115 timmar på mitt "vanliga" jobb!

Februari:
1/2 var det dax för fotografering och Gylleneskor var på plats för att göra ett reportage under fotograferingen. Vi tog bilder till singelomslag och album.


Denna månad började vi så smått att promota oss lite inför Melodifestivalen, vi åkte runt på olika ställen i Sverige och sjöng, signerade och fotades med folk.
Vi är vana turnérare så självklart är kudde, öronproppar & ögonlappar alltid nedpackade på resan.
Det gjordes intervjuer hos RIX FM, MSN, bloggades på Aftonbladet, chattades på BUBBLARE osv. Oj vi var helt slut, alla tre jobbade samtidigt på våra "vanliga" jobb.
11/2 börjar mitt tandproblem, jag får reda på att jag har början till 7 hål och min visdomstand ligger antagligen fel och måste opereras bort till en kostnad på 4000kr. Puh- Nje inte så roligt!
Dans- och sångrepen trappas upp, vi får repa tillsammans med schlagerkören och får även ta del av kameravinklar som Rednex rådde oss om att få så tidigt som möjligt!
20-24/2 MELODIFESTIVALEN i Linköping.
Jag har så sjukt mycket bilder från de här dagarna och jag skulle så gärna vilja lägga upp alla men det går ju naturligtvis inte men jag kan inte hjälpa det, det blir ganska många ändå. Melodifestivalen är det största jag någonsin upplevt inom min artistiska karrär och det är något jag kommer att minnas hela mitt liv. Vi fick vara med om så otroligt mycket, träffa en massa trevliga människor, schemat var fullspäckat från dag 1 och slutade inte förän vi kom hem sent söndagkväll.
Varje Torsdag så bjöd kommunen artisterna och alla som jobbade med programmet på en välkomst fest, med middag och dricka, vi fick även prova köra jetplan i en simulator. Här träffar vi Björn vid buffén.
Här är vi på rundvandring på arenan, vi fick våra backstagepass och hittade "vårat" bord i greenroom som vi skulle sitta vid och vänta på resulatatet under lördagkvällen.
Repetition för SVT. Vi fick visa vårat nummer för de som jobbar med produktionen.
Signeringar och intervjuer omvartannat, när man inte repade på arenan.
Så kom Lördagen, fokuserade till 1000% Jag minns trycket av ljudet från publiken som föll över oss när vi gick ut på scenen medan tv tittarna får se vår presentation på tvn. Jag rös, jag hörde takterna i min öronsnäcka och låten körde igång och jag tänkte att nu jäklar! Jag minns så väl när vi är klara och går av scenen att Christer Björkman stod nedanför trappan och gav oss alla tre en varsin bamsekram och sa att det här kommer nog gå väldigt bra. Vi fick springa snabbt runt scenen för att sätta oss vid vårat bord, allt gick så fort och plötsligt var vi bland de 5 som gått vidare till andra omgången och sen kom resultatet om att vi tog oss till andra chansen i Kiruna. Vi var de gladaste andra chansen artisterna någonsin. På kvällen väntade efterfesten och om vi firade, vi firade med skumpa och dans, helt slut efter den omtumlande dagen la jag mej med ett leende på läpparna och tänkte att det här blir början på något stort=)
Dagarna efter leddes av möten här och var, lite intervjuer, mer resa för promotion och självklart försök till lite vila.

Mars:
Då var det dax igen månaden inleddes med några dagars besök uppe i Kiruna, såhär i efterhand kan jag inte förstå min naiva tro om att det skulle räcka med min kappa och mina stockholmstövlar och ett par raggsockor i dom. Jag kan säga att jag frös, jag frös som en tok, det var kallt uppe i kiruna(? jaha?) som att jag inte kunnat räkna ut det?????????
Vi flög upp redan under tisdagkväll med vår konkurrent Ola, som var lite vrång.. han var aldrig särskilt pratglad under denna kirunaresa, inte förän han slog ut oss under lördagkvällen.
Vid flygplatsen möttes vi av Kirunas presskår (?) en söt tjej som intervjuade oss och fotografen med de stora fötterna som vi träffade igen under Skodas bilkörning.
Jag körde förresten bil, jag har inget körkort men fick prova på halkbanan och oj va skoj det var. Caracola vann "Best in show" och fick ta emot en pokal av Bertan.
Fler presskonferanser och intervjuer hölls, (jag önskar att jag hade ägt en kamera under den här tiden)
Bästa under hela Kiruna vistelsen FÖRUTOM andra chansen var beöket på Ishotellet i Jokkasjärvvi. Det har man ju tidigare bara sett på tv, så häftigt, ALLT var gjort av is, precis allt!
I andra chansen slogs vi ut av Ola, oj va glad han blev och vi blev lite ledsna givetvis, men vi var ändå nöjda med att komma på samma plats som Schlagerdrottningen Carola, det är inte fy skam, Carola stod jag och immiterade när jag var liten, ville ha samma kläder som hon hade i "Fångad av en stormvind" kommer jag ihåg. Så att man själv skulle stå en dag i samma deltävling som Carola var inte väntat. Efterfesten bjöds på hotellet och här sparades det inte på något, vår medlem frida bjöd på många bilder åt pressen, var uppe till 5 på morgonen och jag och emilie låg ovetandes i våra sängar och sov=) men vi var inte helt dåliga vi heller, vi höll igång fram till kl 2, dansade och sjöng till alla schlagerhits.
På efterfesten rockades det loss och tillslut lyckades vi få upp lilla Ola på dansgolvet oxå;P
Det var slutet på min årskrönika del 1, imorgon kommer del 2... mycket caracola, jag ber om ursäkt för det, men mitt liv präglades bara av caracola under vintern, våren och även sommaren, men jag lovar att det kommer komma mycket annat oxå!

Inga kommentarer: