torsdag, oktober 02, 2008

Jag dricker typ aldrig sprit

Alldeles nyss ringde telefonen.. det var ett nummer som jag inte kände igen och i sådanna fall brukar jag aldrig svara egentligen, men nu av någon konstig anledning så svarade jag.
En kvinna från ungdomsmottagningen presenterade sej. Hon ville följa upp en enkät som jag hade fyllt i när jag var där för typ ett år sedan! Den handlade om alkoholvanor. Hon frågade om jag kunde placera på en skala från 0-10 hur bra det var att svara på denna enkät. 0 motsvarade inte alls bra och 10 motsvarade då alltså att det var toppen. Jag svarade 10. -Jaha, varför då? undrar kvinnan. Jag tror att genom att svara på den enkäten så fick jag svart på vitt att jag är lite tråkig. Så pass tråkig att jag typ aldrig dricker alkohol.
-Oki hur kändes det att svara på enkäten. Ja det kändes väl bra, kände inget speciellt.
-Har ungdomsmottagningen kontaktat dej ang enkäten? nej jag tror inte att det fanns någon anledning att kontakta mej.
- Hur gammal är du egentligen. Jag är 22 år, jag jobbar häcken av mej i musikbranchen, vi festar aldrig när vi är ute och spelar, vi går upp på rummet efteråt och sover. och jag har inget sug efter alkohol... är det konstigt? Visst det kan vara gott med ett glas vin till maten ibland, om jag mot förmodan går ut köps några fruktiga drinkar men mycket mer än så blir det faktiskt inte.
-Vill du vara med i vår diskussionsgrupp om hur man ska minska alkoholvanorna hos ungdomarna. Nej!
Kanske skulle jag ha svarat ja. jag anser mej inte som ungdom längre, det var ett tag sedan som jag faktiskt klassade mej själv som vuxen. Men jag som vuxen kanske kunde lära ungdomarna något? Men jag kände att vill jag ge mej in i en sån diskussionsgrupp så vill jag göra det med 110%, det skulle inte vara ärligt från min sida att gå in med mina 40%.

På något sätt så kände jag att kvinnan som ringde tog för givet att alla hon skulle ringa den här dagen hade svåra alkohol problem.. hon hade nog inte fått tillgång till min enkät, för då hade hon aldrig ringt. Det kändes som om hon ville att jag skulle säga att -jo, jag har nog lite problem iallafall, hjälp mej! Eller så trodde hon mej inte. Jag kanske är så pass udda och väldigt ensam i mitt icke alkoholdrickande, jag vet inte.

Jag dricker Coca Cola väldigt ofta istället=)

1 kommentar:

lewinzky sa...

Men är vi släkt eller?
Jag har varit på resa med mina arbetskamrater till Åbo. Man är nästan konstig om man inte dricker öl/vin till frukost, lunch och middag. Jag dricker nästan aldrig, och när jag väl gör det så blir jag så in i norden trött och måste gå och ta mig en tupplur. Nej jag har då roligast när jag inte dricker, det har väl att göra med att man är lite tokig för jämnan och heter Lewin i efternamn kanske....vad vet jag! Kram fr Kicki